Kupnja automobila preko Interneta

This is the HTML version on my article published in HAK Revija, 1999;53:9.


Piše: Dr.sc. Zdenko Franić
franic@imi.hr


Internet, svjetska računalna mreža, koji je u ranoj etapi svog postojanja predstavljao tek akademski kuriozitet, odnedavna je postao i nezaobilazan segment svjetskog gospodarstva. Cijene osobnih računala nastavljaju padati, (ili se barem za istu sumu novca može dobiti sve kvalitetniji multimedijski sustav), a sve više ljudi ima pristup Internetu. Posljedično, elektronička trgovina svojim obujmom nezaustavljivo raste. U posljednjem tromjesečju 1998. godine u svijetu se prihod od trgovine putem Interneta kretao između 4 i 5 milijardi dolara, a broj pojedinaca koji su na taj način kupovali procijenjen je na oko sedam milijuna. Projekcije jesu da će se preko Interneta već početkom 21. stoljeća odvijati više od pet posto svjetske trgovine, s prometom mjerljivim u desecima milijardi dolara. U Internet-trgovinama već danas se može kupiti doslovce sve od igle do lokomotive. Nije stoga čudno da se sve više kupaca odlučuje preko Interneta kupiti i automobil. Evo kako to rade u Sjevernoj Americi.

Car Point
Jedna od najpopularnijih virtualnih trgovina automobilima jest Microsoftov CarPoint


Automobilski portali
Prvi korak jest istraživanje. Najjednostavnije jest svoj prebirnik (browser) usmjeriti na neki od većih portala (WWW poslužitelji koji nude najraznovrsnije informacije i alate za pretraživanje Interneta), ili još bolje na neki specijalizirani poslužitelj za prodaju automobila, kao što su CarPoint, AutoConnect ili Autobytel. Na tim adresama onima neodlučnima, koji još nisu odabrali neku određenu marku automobila, na raspolaganju stoje specijalizirane tražilice pomoću kojih se zadavanjem određenih kriterija dolazi do odabira marke i modela automobila koji te kriterije zadovoljava. Ponajbolji takav "alat za olakšavanje donošenja odluka" ima poslužitelj CarPoint, inače dio Microsoftovog portala MSN.com. CarPoint na WWW adresi http://carpoint.msn.com/Search nudi više od 250 modela raznih automobila. Mogući izbor sužava se odabirom vrste automobila (osobni, sportski, kamionet itd.), cjenovnog intervala, sigurnosnih zahtjeva, snage, te potrošnje goriva. Primjerice, odabir osobni automobil cijene 16000-20000 $, potrošnje goriva 30 mpg (oko 7.8 l na 100 km), opremljen zračnim jastucima za vozača i putnike, te sigurnosnim pojasevima za djecu, snage 80 - 99 KS (58.8 - 72.8 kW) rezultirao je dvostrukim izborom u vidu Volkswagenovih automobila Golf i Jetta. Potrebno je potom "kliknuti" na željeni model, te pogledati sliku i tehničke specifikacije. Na koncu valja izabrati nov ili rabljeni automobili. Odabir opcije "novi automobil" vodi na detaljnije podatke kao što su foto galerija željenog modela, tehnički savjeti, informacije o kreditima ili leasingu, te razne mogućnosti osiguranja. Tu su i (manje ili više objektivni) kritički osvrti i rezultati testiranja. Naposljetku, ukucavanjem poštanskog broja (tzv. ZIP code) mjesta stanovanja dobije se adresa najbližeg ovlaštenog trgovca, od otprilike 31000 koliko ih je u SAD-u priključeno na Internet. Odabirom opcije "rabljeni automobil" na sličan se način dođe do adrese najbližih dostupnih trgovaca koji imaju automobil željenih specifikacija. Kao kuriozitet, u navedenoj bazi podataka čak pet automobila, Aston Martin DB7, Ferrari 456M GT, Ferrari 550 Maranello, Lotus Esprit i Mercedes-Benz C-klase zadovoljavaju kriterije cijene iznad 50000$, snage preko 300 KS (220 kW), te opremljenost većinom najsuvremenijih zaštitnih sustava.

Za i protiv on-line trgovine
Budući se cjelokupna kupovina odigrava u virtualnom svijetu, nema nametljivih trgovaca. Nadalje, sve usporedbe i analiza cijena može se obaviti polagano i temeljito, bez ikakvog kontakta s prodavateljima. Čitav postupak izgleda neobično jednostavno, posebice onima koji su iskusniji u korištenju Interneta. No, u pravom obilju informacija lako se može "zalutati" u nebitno. Također valja naglasiti da su tražene WWW adrese često preopterećene, te je u takvim slučajevima potrebno dugo vremena da se željene informacije učitaju u računalo. Ono što virtualne prodavaonice automobila ipak (još) ne mogu ponuditi jest mogućnost da potencijalni kupac željeni automobil zaista i proba. Kako su slike u foto-galerijama, ma koliko bile lijepe, tek skromni nadomjestak pravoga testiranja, Autobytel.com pokušao je uz pomoć najnovije tehnologije i tome doskočiti. Specijalni 3D virtualni izlog omogućava rotiranjem odabranog automobila u tri dimenzije pogled iz svakog željenog kuta, pa čak i pregled unutrašnjosti. Naravno, moguće je iskušati i cijelu paletu raznih boja i njihovih kombinacija. Preduvjet svemu tome jest novi Intel Pentium III čip, operacijski sustav Windows 95/98, te odgovarajući programi koji se besplatno mogu učitati s Interneta. Tko zna, možda ćemo se kroz samo koju godinu moći uz pomoć Interneta u 3D virtualnoj realnosti željenim automobilom zaista i provozati. Za sada Internet nudi mogućnost "da se kotač zakotrlja", odnosno da se na izuzetno elegantan način pokrene proces odabira i kupovine. Poneko će to iskoristiti do kraja, odnosno do isporuke automobila pred svoja vrata. Većini pak Internet može olakšati odabir, ali još uvijek ne može u potpunosti zamijeniti tradicionalni način kupovine automobila.

Croatian Line

Last Update: 24 June 1999.

[ http://mimi.imi.hr/~franic]

Webtechs Cougar Checked
Webtechs Cougar Checked!

However, please note there are some non SGML characters in text