AutoPC - osobno računalo na kotačima

This is the HTML version on my article published in HAK, 1999;49:17


Piše: Dr.sc. Zdenko Franić
franic@imi.hr


San mnogih ovisnika o Internetu, ali i poslovnih ljudi, da budu umreženi i dok voze automobil, a da pri tome ne skidaju ruke s upravljača, napokon se ostvario.

U atraktivnom, blještavo žutom Mercedesu kabrioletu u nekim trgovinama gradova Seattle, San Diego i San Francisco početkom prosinca prošle godine predstavljeno je prvo osobno računalo namijenjeno za uporabu isključivo u automobilima. Nepunih mjesec dana kasnije, na sajmu elektronike održanom prvih dana 1999. godine u Las Vegasu, AutoPC je postao pravi hit. AutoPC je osmislila tvrtka Clarion Corporation of America, jedan od vodećih proizvođača elektronike namijenjene vozilima, čija tradicija seže još od 1940. godine.

Malena naprava, uz "surfanje" Internetom i provjeravanje elektroničke pošte, vozačima omogućava prijam najnovije vremenske prognoze, raznih obavijesti o prometu, primjerice o stanju na cestama, mogućim zagušenjima i sl. No, AutoPC je integriran i sa stereo radio prijamnikom, te CD playerom, tako da se ujedno radi o multimedijskom sustavu izuzetne kakvoće. Ukoliko je vozilo opremljeno globalnim pozicijskim sustavom (GPS) AutoPC pomaže pri navigaciji cestama. U vozilima koja imaju i radar, AutoPC pri parkiranju obavještava vozača koliko je još slobodnog mjesta na raspolaganju ispred ili iza vozila. Iako je AutoPC prvenstveno namijenjen onim poslovnim ljudima koji mnogo vremena provode za volanom, a kojima se i najmanji gubitak vremena odražava na učinkovitost poslovanja, potencijalno tržište je mnogo veće. Naime, Microsoft ističe kako je broj vozača višestruko veći od broja ljudi koji rabe osobna računala, te je auto-industrija još netaknuto tržište na kojem se prodajom softvera mogu ostvariti izuzetno veliki profiti. Tako specijalizirani mjesečni bilten The Hansen Report on Automotive Electronics, vodeći svjetski izvor informacija o uporabi elektronike u vozilima, procjenjuje da će godine 2005. svjetsko tržište multimedijskih računala u automobilima iznositi impresivnih milijardu dolara.

Auto PC
AutoPC se u automobilu postavlja na mjesto inače predviđeno za radio prijamnik


Karakteristike
Operacijski sustav ovog najnovijeg člana PC obitelji jest inačica popularnih Microsoftovih Windowsa, odnosno Windows CE operacijski sustav optimiziran baš za uporabu u vozilima. Standardni AutoPC ima radnu memoriju (DRAM) od 16 MB, Pentium MMX procesor, kolor ekran na tekuće kristale, najsuvremeniju CD ROM jedinicu, te digitalni AM/FM radio prijamnik s pripadnim pojačalima i zvučnicima. Postoji i mogućnost priključivanja modema za priklučivanje na Internet, te celularnog telefona. Povezivanje i razmjenjivanje podataka s ovim i mnogim drugim elektroničkim napravama (uz uvjet da Windows CE operacijski sustav podržava i njih), kao što su diktafoni, elektronički adresari itd. ostvaruje se pomoću infracrvenog ulaza. Naravno, nakon završene vožnje, bolje rečeno rada s računalom, predviđena je mogućnost da se memorijski čipovi izvade, kako bi se podaci prebacili na neko drugo računalo.

HAL 2000
Neki kritičari Clarionov AutoPC dovode u vezu s "poludjelim" i zločestim računalom HAL 9000 iz kultnog filma "Odiseja u svemiru 2001", Stanleya Kubricka, snimljenom po istoimenoj znanstveno-fantastičnoj knjizi Arthura Clarka.


Prepoznavanje glasa
Komunikacija između korisnika i računala odvija se glasom, tako da nije potrebno pogled uopće skretati s ceste. Za sada AutoPC poznaje oko 200 riječi-naredbi, ali uz otvorenu mogućnost da uči i nove. Moguće je dakle računalo programirati da razumije i naredbe poput "nađi mi neku klasičnu glazbu" ili "razbudi me rockom". Za čitanje elektroničke pošte na raspolaganju je pak specijalni sintetizator zvuka s ugodnim baritonom. Ipak ova tehnologija ima i određenih ograničenja. Sustav dobro prepoznaje zvučne naredbe u kontroliranom, eksperimentalnom okruženju kao što je zvučno dobro izolirani laboratorij, koji pretstavlja parkirani automobil. No, poteškoće se katkada javljaju pri filtriranju okolne buke i nenadanih zvučnih signala. Microsoftovi dužnosnici optimistički najavljuju da će se ti problemi softverski prevladati već sredinom 1999. godine. Osim Microsofta, u utrku razvijanja softvera za AutoPC računala već se uključilo i nekoliko drugih softverskih kuća. Tako je već razvijen i softver koji nadzire rad motora i sl. Nije isključeno da će Vam se u skoroj budućnosti Vaš novi automobil smjerno obratiti s molbama kao što su "natočite benzin", ili "provjerite zrak u gumama". Vaš bi Vam mehaničar pak mogao poslati elektroničku poruku u kojoj Vas podsjeća da se približava vrijeme servisa, a koju će Vam Vaš automoibil radosno pročitati.

Mobilni monopol?
AutoPC nipošto nije jeftin, njegova cijena u USA iznosi 1299 dolara, što uključuje i osnovni softver. Naprednija inačica ima integrirani GPS i još neke naprave, kao i mnogo dodatnog softvera, te je posljedično i cijena gotovo dvostruko veća. Kako je tvrtka Clarion cijeli projekt otpočela još prije tri i pol godine, odlučila se na suradnju s Microsoftom, budući da tada Java tvrtke Sun Microsystems, koja je po svoj prilici najozbiljniji kandidat za alternativu Windowsima, još nije bila toliko popularna. Clarionovi dužnosnici ističu kako vode pregovore s nekoliko vodećih proizvođača automobila, kao i s tvrtkama za iznajmljivanje automobila Hertz i Avis.

I dok se već rasplamsavaju borbe oko mogućeg monopola na automobilsku multimediju, analitičari su pomalo skeptični, te pomalo zajedljivo napominju da je već poznato kako prve inačice nekog Microsoftovog softvera tek ukazuju na pravce tehnološkog razvoja, a da je tek druga ili treća revizija zapravo uporabljiva. Najvjerojatnije će to biti slučaj i kod softvera za AutoPC. Ipak, Clarion očekuje da će ove godine, prije zahuktavanja konkurencije, prodati više od 10000 AutoPC računala. Mnogi kritičari su uvjereni da će AutoPC ipak ometati vozače, što bi moglo ugroziti sigurnost prometa. Prema njihovom mišljenju, vozači bi trebali naprosto voziti, a ne igrati se s računalom makar s njime samo razgovarali. Zagovornici, a među njima i stručnjaci iz The Hansen Report on Automotive Electronics, smatraju da negativni utjecaji na sigurnost nisu vjerojatni. Pače, sigurnost prometa bi se zapravo mogla i povećati, jer će računalni sustav integriran s automobilom vozačima pružati mnoge dodatne informacije upozoravajući ih na stanje prometa. Čini se da će nedoumice morati razriješiti sama praksa.
Konzola
Nekada se smatralo da će integracija računalnog sustava i automobila izgledati ovako. Kako se Clarionov AutoPC aktivira glasom, nije potrebno skretati pogled na zaslon ekrana, koji stoga vozaču ne zaklanja vidno polje.

Croatian Line

Last Update: 4 March 1999.

[ http://mimi.imi.hr/~franic]

Webtechs Cougar Checked
Webtechs Cougar Checked!

However, please note there are some non SGML characters in text